• by: C2
  • January 3rd, 2020
  • Category: Creativiteit

Creatieve promotie scoort


Om een product of service te promoten, zijn de mogelijkheden en kanalen legio.

Het einddoel is evenwel steevast hetzelfde: omzet genereren en de winstcijfers boosten.

Stel: je krijgt de opdracht om een regio te promoten bij een publiek van toeristen. Waaraan denk je dan in de eerste plaats? De doelstelling is evident: méér toeristen naar de regio lokken. Een product kan je verlagen in prijs, hier ligt dat iets moeilijker.

Een nieuwe uitdaging, een nieuwe job

De toeristische dienst van Queensland kwam met een wel heel creatieve oplossing op de proppen om het
‘Great Barrier Reef’ te promoten als wereldbestemming. Men bedacht namelijk een gloednieuwe job. De vacature voor ‘Island caretaker, The Best Job In The World’, kreeg mondiale weerklank en groeide uit tot een ware hype.

De Australische overheid moedigde via een simpele jobposting (vooral) jongeren over de hele wereld aan om te solliciteren. Meer dan 300.000 kandidaten uit bijna 200 landen voelden zich aangesproken door het salarispakket van A$ 150.000, een verblijf in een heuse luxevilla op Hamilton Island, transport, een reisverzekering, computer en camera. Uiteindelijk solliciteerden bijna 40.000 m/v’s effectief aan de hand van een videobijdrage. Amper twee dagen na de lancering van de campagne begaf de website islandreefjob.com letterlijk onder de druk. Ben Southall uit het Verenigd Koninkrijk bleek de creatiefste sollicitant en haalde de job binnen.

Cheap trick

De overheid Tourism Queensland investeerde één miljoen US$. Binnen de maand bracht die investering het equivalent van zeventig miljoen US$ op aan globale mediapubliciteit. Dat bedrag zou verder oplopen tot boven de tweehonderd miljoen US$.

De campagne won drie topawards op het Cannes International Advertising Festival en een black pencil bij de D&AD Awards in Londen. Maar het allerbelangrijkste: de aanvankelijke doelstelling werd gehaald. Het aantal uitgereikte visa steeg met ruim 23% in vergelijking met dezelfde periode van het jaar daarvoor.