• by: door C2
  • July 2nd, 2020
  • Category: Creativiteit

Killer punch


Ignace verwerkt gevechtstechnieken in managementstrategieën.

Waar Ignace gevechtstechnieken verwerkt in managementstrategieën, paste Noël van den Heuvel* ze effectief toe. Hij werd wereldkampioen Muay Thai in de categorie weltergewichten.

Ik was samen met Noël in Chaweng en het viel ons op dat deze oude Thaise vechtsport er bijzonder populair is. Op amper één kilometer van elkaar bevinden zich twee arena’s voor wedstrijden thaiboksen: Petchbuncha (aan het begin van de soi Reggae) en Chaweng Boxing Stadium (in de soi Solo bar). Beiden doen er alles aan om elkaar K.O. te slaan met hun marketing. Ze vechten om de aandacht van de toeristen en gaan daarbij heel creatief tewerk.

Elke avond ‘Fight of the Year’

Hoe zou jij het als eigenaar van zo’n thaiboksarena aanpakken om bezoekers naar jouw tent te lokken? Van een budget à la Don King** hoef je alvast niet te dromen. Koh Samui mag dan al goed zijn voor een miljoen bezoekers, Chaweng is slechts één van de pakweg vijftien toeristische regio’s van het eiland. Voor ‘lady boxing’ moet je bijvoorbeeld naar de regio Lamai.

En toch slagen de arena’s erin de aandacht te trekken. Beiden zetten onder meer in op flyering: horden promoboys lopen overdag de stranden en ‘s avonds de Beach Road af met kleurrijke flyers, waarop de fighters van de avond stoere poses aannemen. Overdag varen longtails de kustlijn af met megaspeakers, die de strandgangers lokken naar de ‘fight of the year’. Overal in het straatbeeld zie je billboards.

Guerillapraktijken

Opmerkelijk is de manier waarop de eigenaars nuttig gebruik maken van de elektriciteitspalen. Wie het eiland ooit bezocht, merkte deze betonnen palen met hun wirwar aan elektriciteitskabels ongetwijfeld op. Eén of andere creatieve marketeer maakte gebruik van de boorgaten om er fijne bamboestokjes in te stoppen, waaraan men affiches kan bevestigen. Een vernuftig staaltje van free-rides, ofwel guerillamarketing.

Elke avond cruisen dan weer auto’s door de straten, uitgerust met speakers. Die maken een hels kabaal om alle aanwezigen te overtuigen van het entertainmentgehalte van de martial art actie van die avond. Een arena vond er iets beter op en rijdt twee uur voor aanvang van het event rond met een pick up, geladen met de fighters in volle glorie (en de trofeeën die ze behaalden). Een originele en bijzonder doeltreffende aanpak. 

___

*Noël van den Heuvel (°1970, Eeklo) werd Belgisch kampioen thaiboksen (1988), Benelux kampioen kickboksen (1989), Europees kampioen thaiboksen (1992), wereldkampioen Iska kickboksen (1993), wereldkampioen thaiboksen (1993) en wereldkampioen kickboksen (1997).

**Bokspromotor Don King slaagde erin om van de regering van ZaХre een bedrag van US$ 10 miljoen te bemachtigen voor het WK voor zwaargewichten van 1974 tussen Muhammad Ali en George Foreman. De legendarische kamp staat tot vandaag bekend als “The Rumble in the Jungle”.